Forside

DH84 Dragon og DH90 Dragonfly

DH84 Dragon S-21 i “felten” under en øvelse (bemærk telthangarer i baggrunden)

DH84 og DH90 ved Hærens Flyvertropper

Den 27. oktober 1933 bestilte Hærens Flyvertropper to styk DH84 Dragon 1, og i handelen indgik de sidste fem DH60 Moth maskiner, som de Havilland dog solgte videre til civil anvendelse i Danmark. Den 27. februar 1934 ankom den første DH84, byggenummer 6060 til København, ført af kaptajn C.C. Larsen efter en flyvetur, der gik fra Hatfield ved London via Lympne ved kanalkysten, Rotterdam og Tønder, hvor han overnattede inden den sidste strækning blev tilbagelagt. Flyet fik nummer S-21 ved Flyvertropperne, og den 24. marts samme år ankom nummer S-22 (byggenummer 6061), igen ført af C.C. Larsen. Flyvertropperne betegnede flytypen som II S, hvilket stod for nummer 2 skoleflytype, da flyene var blevet anskaffet til det hovedformål at uddanne observatører, og typen blev derfor også kaldt Aden flyvende skolestue@. Foruden piloten var flyene indrettet til at medtage en instruktør og fire observatørelever.

De to fly blev dog også anvendt til andre formål, blandt andet persontransport og forbindelsesflyvning, og da S-21 havarerede den 24. februar 1936, var den ude på en undsætningsflyvning for at finde, hvad man troede var et fly i nød – der var blevet rapporteret om at det lød som om et fly kredsede rundt i snefoget over Midtsjælland. S-21 blev sendt ud fra Værløse for at prøve at lokalisere dette fly og hjælpe det ind til landing, men man fandt – selvfølgelig – ikke noget fly. I stedet skete der det tragiske at S-21 styrtede ned ved Ringsted i det meget dårlige vejr, og de tre ombordværende omkom alle – en absurd ulykke, for noget nødstedt fly var der ikke tale om, sandsynligvis var det blot telefonledninger, der brummede i blæsten!

S-22 styrtede den 9. august 1939 ned kort efter start fra Værløse, med pilot, instruktør og fire observatørelever, der alle kvæstedes, men dog overlevede.

Den 2. marts 1937 afgav man en ordre på to styk DH90 Dragonfly, der var en mindre videreudvikling af DH84´s efterfølger, DH89 Dragon Rapide, og vel nok nærmest var datidens svar på Learjet og lignende. Flyvertropperne tildelte Dragonfly typebetegnelsen III S, og den var da også tiltænkt de samme opgaver som Dragon, foruden at den derudover skulle bruges til blindflyvningstræning af piloter.  Maskinerne havde plads til to piloter og tre passagerer, hvoraf de to sad på et sæde bagest i kabinen og den sidste sad på et sæde midt i kabinen til højre. Begge de to Dragonfly med numrene S-23 og S-24 (byggenummer 7551 og 7552) ankom den 25. maj 1937 om aftenen til Kastrup, ført af henholdsvis kaptajn E.C.S. Lærum og kaptajnløjtnant H.J. Pagh, og fortsatte videre til Værløse dagen efter.

DH90 Dragonfly S-24 på Værløse Flyveplads

Begge de to Dragonflies var i tjeneste ved den tyske besættelse og deres skæbne efter den 23. august 1943 – da tyskerne konfiskerede alt dansk militærmateriel – er ukendt, de er formentlig blevet ophugget.

Både Dragon og Dragonfly var i hele deres tjenesteperiode ved Flyvertropperne aluminiumsfarvede over det hele med sorte numre malet på bagkroppen, og selvom Dragonfly var i tjeneste i tiden op til besættelsen, blev de tilsyneladende ikke camouflagemalede, som det ellers var tilfældet med de operationelle fly (heller ikke Tiger Moth og andre træningsmaskiner blev tilsyneladende camoufleret), men de fik dog tilføjet splitflag på både lodrette og vandrette haleflader i lighed med (alle?) andre af Hærens fly i denne periode.

DH89 Dragon Rapide OY-DIN som Marinen lejede i en kort periode

I denne sammenhæng bør det nævnes at Marinens Flyvevæsen i vinteren 1939 – 40 havde indlejet Provinsluftfartsselskabets (datterselskab af DDL) DH89 Dragon Rapide OY-DIN (byggenummer 6272). Årsagen var at man manglede et fly til isrekognoscering, da de indre farvande frøs til i denne vinter, og man ikke selv havde egnede fly til opgaven i Marinen. Dette fly var bygget i 1935 og blev i maj 1938 indkøbt brugt fra England (registrering G-ADAE) af Provinsluftfartsselskabet. Da Provinsluftfartsselskabet blev likvideret i 1944 overgik OY-DIN til DDL, der solgte flyet tilbage til England i maj 1946 (igen registreret G-ADAE). Farverne på dette fly var blåmalet krop med hvide registreringsbogstaver og aluminiumsfarvede vinger med sorte registreringsbogstaver. I øvrigt har der været flere andre DH89´ere på dansk civilregister i tidens løb, men det er selvfølgelig en anden historie: Falck havde OY-AAO, Zonen havde OY-ACZ, OY-DYA og OY-DZY, og endelig havde Sylvest Jensen OY-ACV og OY-DAS.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: