Forside

Om mig

Jeg har siden jeg var barn interesseret mig meget for fly og flyvning. Min interesse kan nok spores tilbage til flere faktorer: For det første at jeg som barn boede først i Værløse og senere i Ballerup – begge steder lå sådan at fly der skulle lande på Flyvestation Værløse ofte passerede lige hen over huset, hvilket fik mig til at styrte fra vindue til vindue eller ud i haven hver gang fly fløj over huset til fare for både mine forældre og min lillebror – jeg SKULLE lige se hvad det var for et fly!

For det andet fortalte min mor meget tit om sin tid i DDL og senere SAS og alt det hun oplevede både i Kastrup Lufthavn og på rejser. Det var i høj grad med til at skærpe interessen for flyvningen. For det tredje fortalte min far om dengang han var med til anlæg og udvidelse af startbaner på først Flyvestation Karup og senere også Skrydstrup. Det var i de glade 1950´ere og der var masser aktivitet med både F-84, Meteor  og andet godt. Det mest spændende han fortalte om, var når der var fly der mavelandede, hvilket åbenbart skete indtil flere gange.

Jeg ELSKEDE at høre om mine forældres forskellige oplevelser med fly!

Det store “gennembrud”, der konkretiserede min flyinteresse, var dog nok da jeg fik bogen “Byg plastikmodeller” af Wilhelm Willersted. Her var der nemlig en masse billeder af Jacob Stoppels modeller af blandt andet danske fly – så var jeg solgt. Som så mange andre af mine jævnaldrende byggede jeg selvfølgelig plastikmodeller af både fly og kampvogne, men nu skulle jeg bare bygge DANSKE fly og det medførte at jeg begyndte at se på billeder for at finde ud af hvordan de skulle se ud for at være korrekte. Denne interesse medførte så i løbet af årene at  fokus i min fly-hobby gradvist flyttedes til at samle dokumentation frem for at bygge modeller.

Idag har jeg så en temmelig omfattende samling bøger og blade – hovedsageligt med relation til dansk flyvning, både militær og civil samt en stor samling billeder. Gennem årene er det også blevet til nogle få artikler med bemalingstegninger i et par blade samt en hel del indlæg i modelbyggerfora, når nogen står og mangler information i forbindelse med et byggeprojekt. Noget jeg også er lidt stolt er at jeg i flere tilfælde har leveret information til både udenlandske forfattere og modelfabrikanter, der har ønsket at udgive bøger eller modeller fremstillende danske fly.

Jeg ønsker først og fremmest at bruge al den information jeg har samlet, hvilket bedst kan lade sig gøre ved at dele den med andre – det er det der giver mig den største tilfredsstillelse. Derfor nu også denne hjemmeside.

God fornøjelse med at gå på opdagelse i “min” verden.

Michael Boll Jensen

20 kommentarer (+add yours?)

  1. Ole Rossel
    feb 06, 2012 @ 14:32:04

    Hej Michael

    Det er dog en mageløst godt lavet hjemmeside….glæder mig til at følge dens udvikling. Rart at få del i din store viden om disse hæderkronede fly. Jeg har netop selv søsat en hjemmeside med farvelagte gennemtegninger af danske militærfly – http://www.olerossel.dk – hvor jeg regner med at bruge en god del af min tid i de kommende år på at komme igennem samtlige danske efterkrigsfly – gerne i flere bemalingsvarianter af samme type (- med tilhørende tekniske modifikationer, forstås). Håber, du vil kigge ind på den. Held og lykke med dit projekt…det ser godt ud!

    mvh
    Ole

    Svar

    • Michael/Flyvehistorie
      feb 06, 2012 @ 15:02:23

      Hej Ole
      Mange tak for din kommentar – det er særlig værdifuldt, når det kommer fra en kapacitet som dig!
      Jeg har faktisk netop i går været inde og kigge på din hjemmeside og jeg må sige at jeg synes at det er et meget spændende projekt du er i gang med! Jeg håber at du på et tidspunkt udgiver det samlet som et bogværk – det tror jeg at det fortjener.
      mvh
      Michael

      Svar

  2. ole nikolajsen
    feb 11, 2012 @ 15:39:28

    Det er paa tide der kommer noget om danske militaerfly. Fint lavet. Jeg har ogsaa lavet lidt se det her paa min hjemmeside: http://www.ole-nikolajsen.com
    MvH
    Ole Nikolajsen

    Svar

    • Michael/Flyvehistorie
      feb 11, 2012 @ 18:01:39

      Hej Ole
      Tak for din kommentar. Jeg kender godt din hjemmeside – imponerende værk!
      mvh
      Michael

      Svar

  3. Carsten Petersen
    feb 18, 2012 @ 22:37:43

    Ikke dårligt (som jyde underdriver man …I). Glæder mig til at se mere.
    mvh
    Carsten

    Svar

    • Michael/Flyvehistorie
      feb 18, 2012 @ 22:58:30

      Tak, der skal nok komme mere efterhånden som ånden kommer over mig 🙂
      mvh
      Michael

      Svar

  4. Henrik Stegmann
    feb 23, 2012 @ 23:26:12

    Hej Michael,
    Fandt din side ved at google lidt rundt, og fandt den straks interresant ! Når du fortæller om din start med modelbygning og Willersteds bog; så er det fuldstændig samme for mig ! Jeg skulle hovedsagligt lave danske fly. Men jeg holdt en pause indtil siste år, hvor jeg startede med min søn på en ME109, og så var jeg pludselig igang igen efter mnre end25 års pause. Er nu startet forsigtigt med en lille Fokker DVII…

    Svar

    • Michael/Flyvehistorie
      feb 24, 2012 @ 22:28:11

      Ja, jeg tror vi er en del der er startet på den måde – jeg har i hvert fald talt med andre, der er blevet inspireret af Willersted!

      Held og lykke med modelbygningen (og vær opmærksom på, at Fokker D.VII også blev brugt af Hærens Flyvertropper, så du kan lave den danske udgave!)

      mvh
      Michael

      Svar

  5. Jens Voigt
    jun 24, 2013 @ 11:42:11

    Hej Michael.
    Jeg har nogle fotos liggende af Danske Catalinas på Grønland. Det er nogle jeg fandt på nettet for mange år siden. Kontakt mig hvis du er interesseret i dem.

    Mvh.
    Jens Voigt

    PS. Super websted du har her 🙂

    Svar

    • Michael
      jun 26, 2013 @ 14:47:44

      Hej Jens

      Jeg er altid interesseret i fotos af danske fly! Mit arkiv er efterhånden temmelig stort, men der dukker alligevel hele tiden billeder op som jeg ikke har set før og som viser nye interessante detaljer. Jeg sender dig en email.

      Tak for de pæne ord iøvrigt 🙂

      mvh
      Michael

      Svar

  6. Emil Koch
    feb 04, 2015 @ 13:54:25

    Hej Michael.
    Tak for en flot hjemmeside med interessante billeder og historier.
    På din forside ses Hunting Percival Pembroke, tilknyttet Flyvestation Værløse 1956-1960 har jeg forstået. Jeg har en kusine hvis mand var telegrafist på en sådan, og omkom ved et styrt i havet ud for Esbjerg 21 oktober 1958. Har du oplysninger, avisartikler eller lignende om dette styrt er jeg meget interesseret..
    Mvh Emil Koch.

    Svar

  7. Michael/Flyvehistorie
    feb 04, 2015 @ 16:51:46

    Hej Emil
    Umiddelbart har jeg ikke ret meget info om dette styrt, andet end at det var Pembroke 695, der havarerede i havet 60 km ud for Esbjerg og at hele besætningen, der bestod af FL T.B. Hansen, FL V.B. Gustafsen, OFR K.S. Lund og OS H.E. Nielsen omkom. Dette havari gjorde det klart at Pembroke ikke egnede sig til længere flyvninger over havet, da den ikke kunne holde højde, hvis den ene motor stoppede. Den var tilsyneladende heller ikke velegnet til nødlanding på vand.
    Trist med din kusines mand og de øvrige besætningsmedlemmer.
    Mvh
    Michael

    Svar

  8. Emil Koch
    feb 04, 2015 @ 18:02:54

    tusind tak Michael..de var fint med lidt info der dog bekræfter at det har fundet sted. Forkortelelserne FL osv ved du sikekr hhvad står for og deres funktion ombord. kan du berette omdet. På forhånd tak. Emil

    Svar

    • Michael/Flyvehistorie
      feb 05, 2015 @ 08:48:33

      Hej Emil
      Forkortelserne står for: FL = Flyverløjtnant, OFR = Overfenrik, OS = Oversergent. Hvad deres funktion om bord var, kan jeg ikke sige med sikkerhed, men jeg er dog temmelig sikker på at de to flyverløjtnanter må have været piloterne (disse er altid officerer), de to andre befalingsmænd har formentlig været navigatør og/eller tekniker. Overfenrik-graden bruges ikke mere, men svarer nærmest til den nuværende seniorsergent
      Mvh
      Michael

      Svar

      • Helle Nielsen
        mar 24, 2017 @ 17:45:06

        Hej Michael og Emil
        Jeg er niece til OS H.E. Nielsen, en af 4 som omkom ved det styrt. Jeg har en kopi af en avis artikel tror jeg det er, hvor det bliver omtalt.

  9. Claus Gustafsen
    maj 21, 2015 @ 11:55:19

    Hej Michael, super fin side du har her. Som dig har jeg også bygget danske fly modeller og så holdt pause. Nu er jeg i gang igen og bygger mange forskellige nationaliteter. Jeg håber at du finder noget godt om de danske Fokker D-XXI, jeg har lige anskaffet en 1:32 model af sådan en fra Silwer Wings i Polien. Flot sæt, men ikke med tanke på de danske fly med deres anderledes landingsly, bevæbning o.s.v.

    Svar

  10. Michael/flyvehistorie
    maj 23, 2015 @ 20:35:41

    Hej Claus, tak for de rosende ord. Fokker D.XXI er ikke den bedst dokumenterede flytype, men jeg har dog en del billeder. Forhåbentlig kommer jeg på et tidspunkt frem til at skrive noget om den, men det dog nok ikke lige foreløbigt.
    Mvh
    Michael

    Svar

  11. jorgensandersenJørgen S. Andersen
    jun 19, 2017 @ 17:05:37

    Hej Michael,

    Det var godt nok en overraskelse at se din side, da jeg søgte efter Ole Rossel. Dejligt at se information om vore tidlige militærfly, og godt at det ikke er gået i glemmebogen. Jeg ledte efter Ole, fordi jeg har et par rettelser til hans bog om Danske Jagerfly, ved du hvordan man kommer i kontakt med ham? Linket til hans hjemmeside er dødt.

    MVH
    Jørgen

    Svar

    • Michael
      jun 21, 2017 @ 19:40:02

      Hej Jørgen

      Tak for de pæne ord. Desværre er der ikke sket så meget på siden en rum tid, men forhåbentlig får jeg snart taget mig sammen til at skrive nogle flere artikler – materiale har jeg nok af!
      Jeg var ikke opmærksom på at Ole Rossels hjemmeside åbenbart er nedlagt! Jeg har hans email-adresse, den sender jeg til dig i en mail direkte.
      Mvh
      Michael

      Svar

  12. Henrik Krag Olsen
    jan 27, 2019 @ 15:41:58

    Har læst din bog om F 84. Spændende. Min svigerfar var soldat fra 1952 i Skrydstrup, og fortæller at der kom fly med skudhuller fra Koreakrigen. Har du hørt om dette?

    Svar

Skriv en kommentar